Wednesday, November 25, 2009

warisan ninda/tok




Aruah Tok Pah terkenal kerana kepakaran membuat nasi dagang.


Dia pernah menjual dan mengambil tempahan.Dia hanya



menjual di jemoran rumahnya aja.Sekejap saja dah habis.



dia terkenal di Kampung Raja kerana kepakarannya.



Selain nasi dagang tok juga selalu buat tepung kapur



ala-ala kosui tapi diperbuat dari tepung gandum dan



dipotong nipis-nipis.






Tok juga jual pulut lepa.Ramai peminatnya.

Tok juga mahir buat apam,apam bakar dan apam kuah.


Apam bakar,jika tok tambah telor lagi best...



Apam kuah tok teramatlah best.Aku tak pernah


jumpa lagi apam kuah sesedap apam tok.Tepung


beras untuk buat apam tok kisar sendiri dan kami


cucu-cucu turut menyibuk untuk tunjuk kemahiran mengisar.


Kuah apam tok best.Kak Nab dapat sikit ilmu ni.


Aku hanya tahu salin respi dari kak nab setiap kali


jumpa,tapi tak pernah buat.




Tok juga pandai buat akok nisan(berkedut)Tok bakar


dengan sabut kelapa.Wangi akok tok menusuk hidung.

Sayangnya kepakaran itu tidak dapat pada aku kerana semasa


hayatnya aku tidak berminat untuk memasak yang


aku tahu makan saja.Sekarang bila tok dah tak ada baru aku


cuba belajar,pastinya tak sama dengan masakan tok.










2 comments:

Unknown said...

Kak ma lupa satu lagi....

PAJRI TERUNG TOK....

The best ever....

Al Fatihah untuk Tok Pah dan Tokki

Unknown said...

haahaalah lupa...
pasal banyak sangat
kepakaran tok
tapi sayang kita
tak warisi..