Tuesday, July 9, 2013

Julai Tinggal Kenangan







Assalamualaikum wb dan selamat malam

terima kasih pengerusi majlis


Yang Berusaha En.Ismail Ariffin,Pegawai Meja Peperiksaan SPMU

Yang Berusaha Tn.Hj Samiah Samiyo Ketua Pemeriksa BM2,

Semua Ketua pemeriksa  ,

Puan Hajah Norshidah Zainuddin

Semua Urus setia

Teman-teman Ketua pasukan

dan teman –teman pemeriksa yang dikasihi 

 
Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Tn.Haji Samian yang mengemudikan BM2. Sebenarnya sepanjang tempoh saya mengenali beliau banyak ilmu yang saya timba  kerana beliau tidak kering dengan  idea dan maklumat.  Beliau tidak lokek untuk berkongsi pendapat, rasional dalam setiap tindakan, bahkan seorang pendengar dan pemerhati yang baik.

Meliuk lintuk batang keladi

Batang keladi diambil isinya

Apakah tanda orang berbudi

Orang berbudi rendah hatinya


Terima kasih Tuan Haji.



Terima kasih juga buat teman-teman Ketua pasukan yang sama-sama susah dan senang sepanjang kita berkampung. Sungguh, bukan mudah untuk menerima hakikat bahawa, saya akan kehilangan mereka yang seperti keluarga ini.Moga ikatan ini akan tetap terjalin dan saya juga  berharap walaupun saya bakal kehilangan mereka  tetapi  tidak meruntuhkan gunung semangat yang mereka suntik.

Juga terima kasih buat semua teman pemeriksa

Yang menjadi penyeri setiap tahun

Terima kasih kerana memberi kerjasama,bantuan dan sumbangan yang tidak ternilai


 Tumbuh merendang pohon melati

Tumbuh mewangi di tengah laman

Gerak laku pancaran budi

Baik pekerti  teman budiman


Terima kasih juga buat urus setia

Yang banyak membantu

Melicinkan tugas rasmi ini

Terima kasih daun palas,rasanya tak  terbalas

 
Saya juga ingin memohon maaf andai kata ada

Terkasar bicara

Tersalah langkah

Terlupa janji

Malah apa juga kesalahan yang disedari atau tidak.minta maaf banyak2

 
Untuk semua saya  berharap

Jangan pernah menyesal
kerana pernah mengenal saya
Jangan pernah melupakan
bahwa kita pernah bersenda tawa
mengukir kisah menakjubkan
setelah lelah melepas kerja




Bagi saya anda  adalah keindahan
bagi saya anda  adalah kehebatan
kita selalu hanyut dalam tugas
hingga lupa tanpa sedari

Saat itu tiba kini




doa restu saya iringi

mengiring langkah berlalu pergi
yang  entah bila ketemu lagi

moga ikatan yang terjalin ini

tak terlerai dek panas mentari

tak beku dek dinginnya pagi

tak hanyut dek alunan ombak

juga tak terlindung dek kelamnya jerebu…


 
teman2
bungkus kenangan yang kita kutip

Simpan kemas di sudut hati
ceritakan  kembali nostalgia ini
Jika kita bertemu lagi

Moga kukuh ukwah nurani

 
Teman2
teman yang  pernah menjadi kakak

Teman yang pernah menjadi abang
teman yang pernah menjadi adik

 
Terima kasih kerana ..

Pernah sirami  jiwa saya

 dengan kata-kata semangat

Pernah taburi hati saya

 dengan pesanan manja

Pernah mengisi minda saya

 dengan ilmu berguna

Maka mekar diri saya

dengan bunga-bunga bahagia




teman-teman

Restu saya tak pernah alpa

Agar kesihatan kalian tetap terjaga

Agar hidup kalian tenteram terbela

Agar segala budi dan jasa

Dirahmati Yang Maha Esa

Sepanjang usia
 
Kata orang,

yang bertunas ada luruhnya,

yang muda ada tuanya,

yang hulu ada hilirnya,

yang pasang ada surutnya, dan

yang datang pasti akan pergi jua.

 

Jadi Saya akhiri ucapan saya  dengan serangkap pantun:

Pohon kelapa pohon pisang,

Tumbuh sejajar pohon  celagi;

Walau jejak sudah menghilang, 

Kenangan tetap mekar mewangi.  



Sekian Terima kasih…

No comments: